صفحه نخست

دسته اخبار

آخرين اخبار

  • خصلتی هایی که خداوند به انسان روزه دار هدیه می کند

  • دوره آموزشی ویژه روحانیون یزدی در ماه مبارک رمضان برگزار می شود

  • درس خارج آيت الله ناصري

  • طلاب جهانی بیاندیشند و انقلابی عمل کنند

  • ۲۴تیرماه ، زمان آغاز دوره آموزشی طلاب جدید حوزه یزد

  • مدارک مورد نیاز طلاب جدیدالورود جهت مصاحبه

  • روحانیت ارزش های دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کند

  • قابل توجه طلاب / اموال بجا مانده در حجرات را تا روز 31 خرداد تحویل بگیرید

  • برنامه امتحانات غیرحضوری طلاب اعلام شد

  • «دوره غیرحضوری حفظ قرآن» در یزد برگزار می شود

  • تصاویری از جلسه سیاسی بصیرتی حوزه علمیه یزد

  • رئیس جمهور آینده باید تابع ولی فقیه و درد مردم را بفهمد

  • مشروعیت نظام به ولایت فقیه است

  • از مدیر حوزه علمیه یزد تجلیل به عمل آمد

  • جلسه سیاسی بصیرتی حوزه علمیه یزد برگزار شد

  • اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو؛ تخریب فرهنگ اسلامی در پرتو معیارهای غربی

  • اجرای طرح «انس نونهالان مهدهای کودک با مسجد و روحانی» در یزد

  • سند یونسکو زیرساخت های دینی و فرهنگی جامعه را نابود می کند

  • دوره نیمه متمرکز تابستانی در حوزه یزد برگزار می شود

  • شبهه زدایی از چهره مهدویت ماموریت امروز روحانیت است

  • نرم‌افزار اندرویدی آثار مكتوب حجت الاسلام و المسلمین قرائتی عرضه شد+لینک دانلود

  • درس خارج آیت الله ناصری با موضوع«خمس»

  • نخستین جلسه شورای حوزه علمیه یزد در سال96 برگزار شد+تصاویر

  • استمرار حاکمیت نظام اسلامی به روحانیت وابسته است/ چهار فلسفه حکومتی امیرالمومنین(ع)

  • تصاویر همایش تجلیل از جوانان انقلابی در حوزه علمیه اردکان

  • از جوانان انقلابی شهرستان اردکان تجلیل شد

  • قابل توجه طلاب / اموال بجا مانده در حجرات را تا روز 31 خرداد تحویل بگیرید

  • جلسه مدیران مدارس علمیه استان یزد در مدرسه مصلی برگزار شد

  • جلسه معاون تبلیغ حوزه علمیه یزد با مبلغین برگزار شد+عکس

  • همایش گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه علمیه یزد از دریچه دوربین

  • جستجو

    پر بيينده ترين اخبار

    آرشيو اخبار



    اخبار :: درس اخلاق - حجت الاسلام والمسلمین غیاثی

    [ سرويس حوزوي ] [ کل اخبار ] [ چاپگر ] [ نسخه چاپي ]

    درس اخلاق - حجت الاسلام والمسلمین غیاثی

    سرويس : حوزوي
    94/09/26-15:31
    2015-12-17 15:31:01
    آخرين مشاهده : 96/03/07-20:42
    205 : کد خبر

    تعداد مشاهده : 697


     

    ترک عادت خیلی مشکل می باشد چه درامور مثبت باشد و چه در امور منفی باشد مثلا این که انسان ذکر را به خود عادت بدهد و این که سید القول لاإله إلا الله می باشد

    چرا از میان همه قول ها این ذکر

    یکی این است که این ذکر شعار توحید و زیر بنای همه اذکار می باشد پیامبر هم از ابتدا فرمودند قولو لاإله ال الله تفلوحوا

    شاید یه وجه دیگر آن اینست که از ریا انسان در امان می باشد یعنی حروف آن شفوی نمی باشد و کاری با لب ندارد

    بنا بر این عادت به ذکر خیلی خوب می باشد و درست است که ممکن است اولش مجاز باشد ولی المجاز قنطرة الحقیقة می باشد که پل حقیقت می باشد و راهی به سوی حقیقت است که ذکر در جان هم نفوذ و رسوخ پیدا کند

    روایتی است :از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)

    1 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ ع فَقُلْتُ الْمَلَائِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ‏

    علل الشرائع، ج‏1، ص: 5

    فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ‏ غَلَبَتْ‏ شَهْوَتُهُ‏ عَقْلَهُ‏ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم‏

     

    این دو حس دائم درنبرد می باشند عقل می گوید بیا بالا و شهوت می گوید بیا به سوی پستی و د ائم این دو در حال کشیدن انسان می باشند و این انسان در میان این دو کشش موجودی است با اراده که می تواند جواب هر دو را بدهد و اختیار با خودش است البته پیامبر و ائمه و علماء و بزرگان او را تشویق می کنند إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا(3)

    بشر آزاد است و اختیار دارد و این واضح و روشن می باشد البته در وجود ما نیروهای الهی هم وجود دارد که ما را به سمت تعالی دعوت می کند

    حالا راز این که انسان از فرشته بالاتر می شود چیست

    در فرشتگان عامل شهوت نیست یعنی فرشته اصلا نمی تونه مال دوست باشد نمی تونه علاقه به مال و ثروت داشته باشد،نگاه به نامحرم اصلا در فرشته امکانش نیست بنابراین اگر فرشته ای حسادت نکرد چون این طور چیزی در انسان است

    کل بنی آدم حسود - همه انسان ها حسود هستند اما مهم این است که انسان حاسد نباشد (و من شر حاسد إذا حسد) هنر این است که آن را اعمال نکند اگر که چیزی نباشد که من کاری نکرده ام غرائز و شهوات که خواستگاه همه گناهان است در وجود فرشته است اصلا وجود ندارد ما می خواهیم نگاه کنیم ولی نگاه نمی کنیم اما فرشته اصلا نمی خواهد نگاه کند

    این که آیت الله جوادی آملی:(که شخصیت بسیار بزرگی می باشد) می فرمایند بعضی ها برای این که فرشته را ببیند چقدر زحمت می کشند در حالی که غافل از این که خودشان می توانند فرشته را بیافرینند فرمودند هر کس لبخند رضایت بر لب کسی نشاند خداوند فرشته ای خلق می کند برای او - یه وقت کسی قرض می خواهد و بازیش هم نمی آید این که شما به او قرض می دهد این لبخند راضایت بر لب او خالق یک فرشته می باشد فهو أعلی من الملائکة

    مثال دو نفر بینا و نابینا کنار هم در خیابان رد می شوند نابینا که نمی بیند ولی شما که نگاه نمی کنید چطور؟چه نمره ای باید به شما بدهند به شما بیست به او هیچ پس انسان اعلای از فرشته می باشد

     

    اما جهت پست تر بودن انسان از حیوان

    حیوان که عقل ندارد و نمی تواند تفکرکند

    مثلا نابینا می افتد در چاه اما بینا که در چاه می افتد نمره منفی دارد و دارای سرزنشتت می باشد چون که می دید چاه را اما کنار گذاشت همیشه این تناسب باید لحاظ باشد حالا من قال الصادق می خوانم و خود را در ردیف حیوان قرار می دهم اما کسی که این ها را نمی خواندو خود را در ردیف حیوان قرار می دهد سرزنشت کدام بیشتر است و لذا در قیامت از هفتاد عامی می گذرند قبل از این که از یک عالم بگذرند چون تو قال الصادق و قال الباقر را خوانده ای

    مخصوصا حسادت که در بین علماء شائع می باشد

    دو نفر از طلاب بروند در یک روستایی این قدر زمینه حسادت فراوان می باشد که آن جا موضع امتحان الهی می باشد مخصوصا اگر که همشهری می باشند گفتند دو نفر رفتند تو یک روستایی صاحب خانه خواست آنها را آزمایش کنند یکی از آنها رفت دستشویی گفت به یکی از آنها که این رفیقت چطوری هست گفت مثل گاو اون یکی اومد گفت چطوریه گفت اینهو خر می مونه

    وقت شما که شد یه سینی آورد نصف آن ینجه بود و نصف جو بود گفت که من از خودتان پرسیدم و این غذای شما است

    حسادت خیلی بد است انتقاد به شخص خودش برسانیم

    وَ قَالَ ع: الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِز

    پس محور بحث اصلی ما این شد که بیان گشت

    بنده حدود هفتاد جلد کتاب نوشتم که نه جلد آن به عنوان کتاب سال شناخته شده است خوب بحث تمام است اگر کسی سؤالی دارد در خدمتتان می باشیم

    و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    حجت الإسلام غیاثی





       

    کلیه حقوق این پایگاه برای مركز مديريت حوزه علمیه استان يزد محفوظ می باشد.
    نقل و نشر مطالب تنها با ذکر نام پایگاه اطلاع‌رساني مركز مديريت حوزه علمیه استان يزد بلامانع است.