صفحه نخست

دسته اخبار

آخرين اخبار

  • بررسی پشت پرده و ماهیت واقعی جریان دروغین احمد الحسن در یزد+تصاویر

  • برخی خود را در برابر غرب ذلیل می کنند

  • جلسه نقد و بررسی اندیشه های انجمن حجتیه در یزد برگزار شد+تصاویر

  • تبلیغ دین به زبان های خارجی نیاز دنیای امروز است/ در برابر غرب منفعل نباشیم

  • شورای فرهنگ عمومی به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای کند

  • طرح «خیمه های معرفت» نوروز۹۶ اجرا می شود

  • سؤالات دینی گردشگران نوروزی در دارالعباده پاسخ داده می شود

  • مسابقه «طلبه موفق» در حوزه یزد برگزار می شود+پوستر

  • جلسه شورای حوزه علمیه استان یزد برگزار شد+تصاویر

  • ام البنین(س) در حقیقت، مادر شجاعت بود

  • شکر نعمت حضور در نهادها و ادارات، خدمت به مردم است

  • نیاز سنجی مهمترین بخش تبلیغ دین در عرصه فضای مجازی

  • مشارکت فعال روحانیون یزد در برگزاری بیش از هزار یادواره شهدا

  • شهادت بزرگترین هدیه الهی به بندگان خاص است

  • فرهنگ دینی دانش آموزان تقویت شود

  • آزمون شفاهی طلاب یزدی برگزار شد+تصاویر

  • ۱۵۰۰مدرسه یزد میزبان جشن نیکوکاری

  • مسئولان به رفع مشکلات نیازمندان توجه ویژه ای داشته باشند

  • اعزام خادمان مدارس علمیه یزد به حرم خورشید هشتم+تصاویر

  • سه خبر کوتاه از یزد

  • جنگ فرهنگی سخت تر از نبرد نظامی است

  • مدرک گرایی با ماهیت حوزه در تضاد است

  • پایگاه مردمی روحانیت خدشه ناپذیر است

  • فضای مجازی بستر تضعیف اعتقادات است

  • همایش خانواده طلاب یزدی برگزار شد+تصاویر

  • در اماکن گردشگری به برنامه های فرهنگی توجه شود

  • روحانیون فرهنگ حفظ منابع طبیعی را ترویج دهند

  • برگزاری چهاردهمین دوره آموزشی تلبس در یزد

  • همایش والدین طلاب یزدی برگزار می شود+پوستر

  • آغاز پذیرش طلاب در رشته تخصصی مهدویت در یزد

  • جستجو

    پر بيينده ترين اخبار

    آرشيو اخبار



    اخبار :: درس اخلاق - حجت الاسلام والمسلمین غیاثی

    [ سرويس حوزوي ] [ کل اخبار ] [ چاپگر ] [ نسخه چاپي ]

    درس اخلاق - حجت الاسلام والمسلمین غیاثی

    سرويس : حوزوي
    94/09/26-12:01
    2015-12-17 12:01:01
    آخرين مشاهده : 96/01/05-02:42
    205 : کد خبر

    تعداد مشاهده : 644


     

    ترک عادت خیلی مشکل می باشد چه درامور مثبت باشد و چه در امور منفی باشد مثلا این که انسان ذکر را به خود عادت بدهد و این که سید القول لاإله إلا الله می باشد

    چرا از میان همه قول ها این ذکر

    یکی این است که این ذکر شعار توحید و زیر بنای همه اذکار می باشد پیامبر هم از ابتدا فرمودند قولو لاإله ال الله تفلوحوا

    شاید یه وجه دیگر آن اینست که از ریا انسان در امان می باشد یعنی حروف آن شفوی نمی باشد و کاری با لب ندارد

    بنا بر این عادت به ذکر خیلی خوب می باشد و درست است که ممکن است اولش مجاز باشد ولی المجاز قنطرة الحقیقة می باشد که پل حقیقت می باشد و راهی به سوی حقیقت است که ذکر در جان هم نفوذ و رسوخ پیدا کند

    روایتی است :از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)

    1 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ ع فَقُلْتُ الْمَلَائِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ‏

    علل الشرائع، ج‏1، ص: 5

    فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ‏ غَلَبَتْ‏ شَهْوَتُهُ‏ عَقْلَهُ‏ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم‏

     

    این دو حس دائم درنبرد می باشند عقل می گوید بیا بالا و شهوت می گوید بیا به سوی پستی و د ائم این دو در حال کشیدن انسان می باشند و این انسان در میان این دو کشش موجودی است با اراده که می تواند جواب هر دو را بدهد و اختیار با خودش است البته پیامبر و ائمه و علماء و بزرگان او را تشویق می کنند إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا(3)

    بشر آزاد است و اختیار دارد و این واضح و روشن می باشد البته در وجود ما نیروهای الهی هم وجود دارد که ما را به سمت تعالی دعوت می کند

    حالا راز این که انسان از فرشته بالاتر می شود چیست

    در فرشتگان عامل شهوت نیست یعنی فرشته اصلا نمی تونه مال دوست باشد نمی تونه علاقه به مال و ثروت داشته باشد،نگاه به نامحرم اصلا در فرشته امکانش نیست بنابراین اگر فرشته ای حسادت نکرد چون این طور چیزی در انسان است

    کل بنی آدم حسود - همه انسان ها حسود هستند اما مهم این است که انسان حاسد نباشد (و من شر حاسد إذا حسد) هنر این است که آن را اعمال نکند اگر که چیزی نباشد که من کاری نکرده ام غرائز و شهوات که خواستگاه همه گناهان است در وجود فرشته است اصلا وجود ندارد ما می خواهیم نگاه کنیم ولی نگاه نمی کنیم اما فرشته اصلا نمی خواهد نگاه کند

    این که آیت الله جوادی آملی:(که شخصیت بسیار بزرگی می باشد) می فرمایند بعضی ها برای این که فرشته را ببیند چقدر زحمت می کشند در حالی که غافل از این که خودشان می توانند فرشته را بیافرینند فرمودند هر کس لبخند رضایت بر لب کسی نشاند خداوند فرشته ای خلق می کند برای او - یه وقت کسی قرض می خواهد و بازیش هم نمی آید این که شما به او قرض می دهد این لبخند راضایت بر لب او خالق یک فرشته می باشد فهو أعلی من الملائکة

    مثال دو نفر بینا و نابینا کنار هم در خیابان رد می شوند نابینا که نمی بیند ولی شما که نگاه نمی کنید چطور؟چه نمره ای باید به شما بدهند به شما بیست به او هیچ پس انسان اعلای از فرشته می باشد

     

    اما جهت پست تر بودن انسان از حیوان

    حیوان که عقل ندارد و نمی تواند تفکرکند

    مثلا نابینا می افتد در چاه اما بینا که در چاه می افتد نمره منفی دارد و دارای سرزنشتت می باشد چون که می دید چاه را اما کنار گذاشت همیشه این تناسب باید لحاظ باشد حالا من قال الصادق می خوانم و خود را در ردیف حیوان قرار می دهم اما کسی که این ها را نمی خواندو خود را در ردیف حیوان قرار می دهد سرزنشت کدام بیشتر است و لذا در قیامت از هفتاد عامی می گذرند قبل از این که از یک عالم بگذرند چون تو قال الصادق و قال الباقر را خوانده ای

    مخصوصا حسادت که در بین علماء شائع می باشد

    دو نفر از طلاب بروند در یک روستایی این قدر زمینه حسادت فراوان می باشد که آن جا موضع امتحان الهی می باشد مخصوصا اگر که همشهری می باشند گفتند دو نفر رفتند تو یک روستایی صاحب خانه خواست آنها را آزمایش کنند یکی از آنها رفت دستشویی گفت به یکی از آنها که این رفیقت چطوری هست گفت مثل گاو اون یکی اومد گفت چطوریه گفت اینهو خر می مونه

    وقت شما که شد یه سینی آورد نصف آن ینجه بود و نصف جو بود گفت که من از خودتان پرسیدم و این غذای شما است

    حسادت خیلی بد است انتقاد به شخص خودش برسانیم

    وَ قَالَ ع: الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِز

    پس محور بحث اصلی ما این شد که بیان گشت

    بنده حدود هفتاد جلد کتاب نوشتم که نه جلد آن به عنوان کتاب سال شناخته شده است خوب بحث تمام است اگر کسی سؤالی دارد در خدمتتان می باشیم

    و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    حجت الإسلام غیاثی





       

    کلیه حقوق این پایگاه برای مركز مديريت حوزه علمیه استان يزد محفوظ می باشد.
    نقل و نشر مطالب تنها با ذکر نام پایگاه اطلاع‌رساني مركز مديريت حوزه علمیه استان يزد بلامانع است.